اطلاعات جامع پرنده شتر مرغ
نوشته شده توسط : جوجه کشی

 
 

 

شترمرغ پرنده ای است با جثه بسیار بزرگ که می تواند برای مدت یک ربع ساعت بدون خستگی و وقفه با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت بدود. همین امر باعث شده است که لقب سریعترین موجود دو پای کره زمین را هم به خود اختصاص بدهد. همچنین این پرنده بسیار تیزبین است و قادر است که تا فاصله ۳٫۵ کیلومتری روبروی خود را مشاهده کند. شترمرغ ها به دلیل گوشت ، پوست ، پر و تخم قابل استفاده ای که دارند پرورش داده می شوند.

 

 
محل زندگی شتر مرغ
 

 

 

فراورده های شترمرغ :

 

گوشت : گوشت شترمرغ از نظر کلسترول همانند گوشت ماهی و مرغ است اما از لحاظ پروتئین در حد گوشت گوساله است.

 

پوست : پوست شتر مرغ همانند چرم بادوام ، نرم و قابل انعطاف است و از آن در ساخت کیف و کفش استفاده می شود.

 

پر : پر این پرنده که هر سال دو بار از پرنده برچیده می شود ، در بازارهای جهانی با قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش می رسد. پر شتر مرغ دارای خاصیت الکترواستاتیک بسیار قدرتمندی است و قادر است ذرات بسیار کوچک را نیز به خود جذب کند. از پرهای شترمرغ در ساخت جاروهای گران قیمت استفاده می شود.

 

تخم : تخم شترمرغ بسیار بزرگ است و حدود ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد. تخم شترمرغ بسیار محکم است به طوری که حتی روی آن بایستید شکسته نمی شود.

 

 
تغذیه شتر مرغ
 
 

 

 

تغذیه شترمرغ :

 

شتر مرغ ها پرندگانی علف خوار هستند و از محصولات گیاهی مانند یونجه برای تغذیه استفاده می کنند. از ذرت و انواع ویتامین ها نیز برای تغذیه این پرنده می توان استفاده کرد.

 


 
 
 
جفت گیری شتر مرغ
 

 

جوجه کشی از شترمرغ :

 

شتر مرغ های ماده در سال بین ۱۲ تا ۱۸ تخم می گذارند. در پرورش این شترمرغ ها باید توجه کنید که این پرنده ها را به صورت زوجی نمی توان نگه داری کرد بلکه باید به صورت یک نر و دو ماده و یا دو نر و سه ماده نگه داری کرد.

طول مدت جوجه کشی از این پرنده ۵۰ روز و دمای هچ آن کمتر از سایر پرندگان است. توجه داشته باشید که جوجه کشی از تخم شترمرغ نسبت به پرندگان دیگر متفاوت است. در مرحله ستر جوجه کشی تخم این پرنده به جای این که رطوبت به آن ها داده شود ، رطوبت از آن ها گرفته می شود.

 


تشخیص جنسیت شترمرغ ها:

 

معمولا شترمرغ های نر دیرتر نسبت به شترمرغ های ماده بالغ می شوند. در دوسالگی علائم جنسی شترمرغ قابل مشاهده هستند. در دو سالگی رنگ بدن شترمرغ نر سیاه و انتهای دم سفید رنگ است. درحالی که رنگ جنس ماده این پرنده خاکستری و قهوه ای است. رنگ اطراف چشم ها ، منقار و استخوان پای شترمرغ نر در زمان جفت گیری قرمز می شود. پررنگ بودن این نواحی نشان دهنده قدرت بالای جنسی شترمرغ نر است.

 

 
تشخیص جنسیت شترمرغ
 

 

رفتارهای جفت گیری شتر مرغ

 

شتر مرغ ها معمولا در فصل تابستان و در هوای گرم تمایل خود را برای جفت گیری نشان میدهند که این رفتار با آواز خواندن بلند جفتگیری ابراز میشوند شترمرغ ها ماده با دست کشیدن از جیره غذایی خود با این آواز واکنش نشان میدهند معمولا در زمان جفت گیری شتر مرغ ساق پا ونوک تیز شتر مرغ نر و ماده به رنگ قرمز در می اید که از علائم بارز جفت گیری شتر مرغ محسوب میشود     

 

 


تخم نطفه دار شتر مرغ

 

درجوجه کشی شترمرغ باید توجه داشته باشید که از شترمرغ پیر برای تهیه تخم نطفه دار استفاده نکنید و شتر مرغ های نر حتما باید یک سال از شتر مرغ های ماده بزرگتر باشند تا درصد نطفه دار بودن به طور قابل توجهی بیشترباشد همچنین باید توجه کنید درصد نر به ماده دو به یک در شتر مرغ بهترین حالت برای جوجه کشی از تخم نطفه دار است

در تخم نطفه دار حاصل از جفت گیری گله مولد شتر مرغ باید از مواد غذایی مقوی مانند کلسیم فسفر و ویتامین ها استفاده شود همچنین استفاده از جیره غذایی نامناسب در هنگام جوجه در آوری منجر به کاهش وزن رشد ، ضعف پرها ، دفرمه شدن استخوان ها و مفاصل ، کاهش مقاومت در مقابل عفونت میشود.

 

 
 
تخم غاز
 

 

 

انواع گونه شتر مرغ:

  • شترمرغ جنوبی: یا شترمرغ سیاه (S. c. australis) در جنوب آفریقا که در سواحل جنوبی رودخانه‌های زامبزی و کونن زندگی می‌کند.
  • شترمرغ شمال آفریقا: یا شترمرغ گردن‌قرمز (S. c. camelus) پرتعدادترین نوع شترمرغ که زیستگاه از اتیوپی و سودان در شرق به سوی حاشیه صحرای بزرگ آفریقا تا سنگال و موریتانی در غرب ادامه می‌یابد. این زیرگونه در گذشته در نواحی شمالی‌تر مثل مصر و جنوب مراکش نیز می‌زیسته‌است. شترمرغ شمال آفریقا با ۲٫۷۴ متر قد و ۱۵۴ کیلو وزن و سرعتی بیش از ۷۲ کیلومتر بر ساعت، بزرگ‌ترین و سریع‌ترین پرنده روی زمین است.[۴] سر آن سرخ‌رنگ، پووشش بدن نرها سیاه و سفید و ماده‌ها خاکستری است.
  • شترمرغ ماسائی: (S. c. massaicus) در شرق آفریقا. پرهای کوچکی به رنگ نارنجی روشن بر روی سر، گردن و ران‌هایشان دارند. فقط در جنوب کنیا، اتیوپی و بخش‌هایی از جنوب سومالی حضور دارند.
  • شترمرغ عربی: (S. c. syriacus) زیرگونه انقراض یافته‌ای که در گذشته در تعداد بسیار در شبه‌جزیره عربستان، سوریه و عراق زندگی می‌کرد و نسل آن در حدود سال ۱۹۶۶ به‌کلی نابود شد.
  • شترمرغ سومالی: (S. c. molybdophanes) در شمال شرقی کنیا، جنوب اتیوپی و سومالی. گردن و ران آن‌ها سربی‌رنگ است. برخلاف دیگر شترمرغ‌ها گله‌ای زندگی نمی‌کند بلکه بیشتر تنها یا جفتی دیده می‌شوند. در شمال شرق کنیا با شترمرغ ماسائی زیستگاه مشترکی دارند. برخی این شترمرغ را گونهٔ مجزایی محسوب می‌کنند.

 

 


 
 
 

 

علاوه بر این شما نهایتاً به صورت طبیعی میتوانید از ۱۵ تخم فقط ۴ الی ۵ عدد از تخم های نطفه دار را به صورت جوجه کشی طبیعی تبدیل به جوجه نمایید. برای اینکه شما بتوانید از تمامی تخم های نطفه دار خود جوجه کشی نمایید باید از یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت و راندمان بسیار بالا استفاده کنید. از مهمترین مواردی که در انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب باید به آن توجه کرد امکان سنجش دما و رطوبت به نحو احسن و البته تعادل دمایی و رطوبتی می باشد که مهمترین نقش را در جوجه کشی از شترمرغ  ایفا می نماید پس شما باید دستگاه جوجه کشی را برای جوجه کشی از شترمرغ خود انتخاب نمایید که اولاً از سنسور دقیق و بروزی بهره برده باشد ثانیاً عایق بندی دستگاه به دقت اعمال شده باشد.

نکته: ترجیحاً از دستگاه های جوجه کشی فلزی استفاه ننمایید چراکه شتر نیاز به رطوبت بسیار بالایی دارد و در صورتی که شما از دستگاه جوجه کشی فلزی برای جوجه آوری از شترمرغ استفاده نمایید یک ریسک جدی به شمار می رود چراکه ماشین های جوجه گیری فلزی در صورت قرار گیری در معرض رطوبت آثار زنگ زدگی از خود نشان می دهند و این مورد برای جوجه کشی بسیار مضر است. همچنین دستگاه جوجه کشی شتر مرغ باید شرایط خاصی را در دوران هچر فراهم کند چون شتر مرغ برخلاف سایر پرندگان در دوران هچر به رطوبت بیشتری نیاز دارد.


دستگاه جوجه کشی مخصوص شتر مرغ

 
دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ
 

 

اگر قصد جوجه کشی و پرورش شتر مرغ را دارید برای راندمان بهتر باید از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ استفاده نمایید که نسبت به نمونه های داخلی و خارجی راندمان بهتری را دارد و از کیفیت ساخت و دقت بالاتری برخوردار است در دستگاه جوجه کشی شتر مرغی در دوران ستر رطوبت از داخل دستگاه جوجه کشی میگرند و در  دوران هچر رطوبت وارد دستگاه میکنند در نتیجه نمیتوان با دستگاه های جوجه کشی معمولی موجود در بازار به جوجه کشی از این پرنده پرداخت پس برای راندمان بهتر توصیه ما استفاده از دستگاه های جوجه کشی مخصوص هست که توسط برند سوپر منیاتور تولید شده است.

 


شرایط مورد نیاز برای جوجه کشی از شترمر غ در دوران ستر

میزان دما برای جوجه کشی از شتر مرغ در دوران ستر : ۳۶٫۳درجه سانتی گراد
میزان رطوبت برای جوجه کشی از شتر مرغ در دوران ستر : ۲۰-۲۵ درصد
چرخش تخم نطفه دار در دوران ستر : دارد

 

شرایط مورد نیاز برای جوجه کشی از شتر مرغ در دوران هچر

میزان دما برای جوجه کشی از شتر مرغ در دوران هچر : ۳۶٫۳ درجه سانتی گراد
میزان رطوبت برای جوجه کشی از شتر مرغ در دوران هچر :۳۰-۲۵ درصد
چرخش تخم نطفه دار در دوران هچر: ندارد

معمولا برخی افراد برای راحت  بیرون آمدن جوجه از تخم پوسته تخم را با دریل سوراخ میکنند تا هم بتوانند نفس بکشند و هم راحت تخم را بشکنند

مدت زمان مورد نیاز برای جوجه کشی شتر مرغ

مدت زمان مورد نیاز برای جوجه کشی از پرنده شترمرغ : ۴۲روز
مدت زمان ستر در جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ : ۳۹ روز
مدت زمان هچر در جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ : ۳ روز


 
در صورتی که هر سوال دیگری در مورد شترمرغ داشتید میتوانید به انجمن پرورش طیور گروه صنعتی اسکندری مراجعه فرموده و سوال خود را در قالب یک پست بیان نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند و اطالاعات کاملتری را در مورد شترمرغ در اختیار شما قرار دهند. 




:: برچسب‌ها: ostrich٬ آموزش جوجه کشی شترمرغ٬ اطلاعات در مورد شترمرغ٬ اطلاعات کامل شترمرغ٬ جوجه کشی شترمرغ٬ دانشنامه پرندگان٬ دانشنامه جامع پرندگان٬ دانشنامه شترمرغ٬ در مورد شترمرغ٬ دستگاه جوجه کشی مخصوص قاری٬ شترمرغ ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: